29e Juni 2013

Filmkvällen blev ganska misslyckad igår. Haha. Missförstå mig inte, vi hade det jättetrevligt - men vi vågade inte se klart skräckfilmen. Vilka fegisar vi är! Så vi kikade på gamla barnprogram istället. Jaja, idag då? Jag och familjen har varit på mat hos mormor och så har jag övningskört. Nu har i stort sett varje vän till mig skaffat körkort, men det är inte min tur ännu, men om någon månad så..! Nu ska vi baka bullar här hemma, så att vi har något att bjuda på när vi firar mammas födelsedag.

Filmkväll

Nu är rummet rent och fint! Det ska bli så skönt att krypa ner i sängen och läsa senare ikväll. Det doftar vanilj och äpple i hela rummet, riktigt fräscht! Men först ska jag iväg på tjejkväll. Jag håller på att leta fram någon bra film, men det går lite trögt. Jag vet inte vilken genre jag ska välja. Jag har en skräckis och en snyftare, men ingen komedi. Hm. jag får helt enkelt leta vidare!

Här ska städas!

Dagarna har börjat susa förbi, och jag gillar det inte. Jag måste försöka hinna med både det ena och det andra innan jag ska ut och resa igen. Jag ska bara hälla i mig min, antagligen tionde, kaffekopp för dagen och sedan hoppa i fulkläder och börja städa. Det finns ju inget mysigare än att lägga sig i ett nystädat rum. Med bra musik kommer det även gå fort.

I Parc Guell fick mina vänner pröva ett instrument, som jag förvisso inte har en blekaste aning om vad det heter. Den parken är så fin, jag ska berätta mer om den senare!

28e Juni - Ugglor i mossen

Shoppingen i Barcelona är suverän, men ärligt talat så handlade jag inte värst mycket. En söt pyjamas och en del smycken, that's it. Och så köpte jag även med mig hem några presenter till familjen. Dessa fina uggle-halsband fick dock följa med hem. Överallt på gatan finns det människor som säljer liknande smycken - och för en oerhört liten peng. Endast 5 euro fick jag ge för dessa två.

27e Juni 2013

Min hals vägrar bli bättre. Jag är hes som en kråka (om de nu är hesa?) och hostar hela tiden. Fy och åter fy! Jag sitter och kikar på kläder och funderar på att tröstshoppa lite. Jag slösade faktiskt inte bort alla pengar i Spanien, så jag kan nog handla en del och även hitta på ett och annat. Nä, nu ska jag kika på DH, det var länge sedan ♥

Meeera Barca!

La Boqueria

Om ni någonsin åker till Barcelona så måste ni besöka La Boqueria! Det är en enda stor marknad. Allt är hur färskt som helst, och de har verkligen allt man kan tänka sig i matväg! Supergod och billig frukt, olika fisksorter, nötter, godis, kött - you name it. Priserna är som sagt bra, och när jag säger att allt finns, så menar jag det! Det är ganska mycket turister i öppningen, men går man en bit in så försvinner mycket av människrona och det blir mindre trångt.

Mys mys

Det var verkligen trevligt med lite tjejsnack under eftermiddagen. Dela med mig av några Spanien-historier och höra vad som skett i Torsby den senaste veckan. Nu är jag trött (tröttheten verkar aldrig vilja släppa), men jag ska försöka hålla mig vaken ett tag till. Jag och systeryster ska äta jordgubbar och se det senaste avsnittet av pretty little liars. Det kallar jag mys på hög nivå!

Jag och fina Saga när vi besökte Parc Guell! Utsikten var helt fantastisk.

26e Juni 2013

Regnet häller ner och jag ska strax sticka iväg och möta en vän som jag inte träffat på ett bra tag nu. Först ska jag bara leta fram några kläder. Jag tror faktiskt att jag kan ha drabbats av en förkylning, jag är hes och har jobbig hosta. Jag hoppas det är falskt alarm, men vi får väl se. Jag har ju sprungit runt i svala kläder under kvällar då det varit lite kyligare, så helt konstigt är det inte.

Här är två till bilder från Barcelona - vi hann med några fikor på Starbucks!

Otroligt att vi tog oss hem från Spanien!

Som jag sa tidigare är det ett under att vi tog oss hem allihop. Klockan två i går skulle vi börja dra oss mot flygplatsen - och då var min ena vän helt borta. Vi hade ingen aning om vart hon var, och eftersom hennes mobil blev stulen på stranden under San Juan firandet så visste vi inte hur vi skulle nå henne. Så jag och min andra vän började ensamma ta oss mot tågstationen, där vi sedan skulle ta tåg till flyget. Som tur var fick vi tag på vår borttappade vän på tunnelbanan - just när hoppet kändes ute. Jag har aldrig varit så orolig i hela mitt liv. Men sen hände det fler saker som ställde till med problem. Vi åkte till exempel till fel tågstation och var tvungen betala 90 euro för taxi till flytplatsen.Inte så himla rockigt, men men. Vi var inte ens hundra på om vi skulle hinna med flyget då. Sen när vi anlände till flygplatsen och skulle checka in så insåg vi att det på min biljett stod att jag kom från Slovakien. Haha. Ganska komiskt. Men vi är nu hemma, och det är det enda som räknas!

Glada vänner och underbara stranden!

25e Juni 2013 - Hemma i Sverige

Jag är nu hemma i Sverige igen. Ganska otroligt att vi tog oss hem, då det hände en hel del saker som ställde till med problem. Ska berätta om det sen! Hur som helst är jag heeelt slut. Det känns som jag åkt på världens förkylning, men utan att vara förkyld. Jag har slappat ända sedan jag vaknade runt tolv och tagit ett skönt bad. Har även ätit en god frukost. I Barcelona har åt vi dåligt med mat, ungefär ett mål om dagen. Värmen gör det verkligen svårt att äta. Så kroppen mår inte helt prima. Jag känner jag att jag måste ta hand om min kropp nu efter denna vilda resa. Det är den galnaste veckan i hela mitt liv, och det är mycket möjligt att det kommer förbli den galnaste någonsin!

Mys morgon ♥

San Juan

Vi har sett sådana vackra platser idag! Guadis kyrka som aldrig tycks bli färdig och Placa Espanya. Ska visa er massa foton när jag kommer hem!

I dag har vi visserligen varit hur trötta som helst efter i går, men vi ska ut ikväll med. San Juan firas i dag här i Spanien, den spanska motsvarigheten till midsommar. Vi ska därför till stranden och se på brasor och raketer. De smäller raketer så att man kan tro att det utbrutit  krig..!

23e Juni 2013

07.00 klev vi in i lägenheten i morse. Hemma stänger alla uteställen vid 02.00 - här BÖRJAR allt vid 02.00. I natt var vi på La Terazza, en utomhus-klubb. Der var helt okej, men det är roligare vid stranden. Nu ska vi till ett jättefint torg och la sagrada famillia!

22a Juni 2013

I dag ställde vi klockan för att ta oss upp i tid, men inte så... Här hinner klockan bli elva varje dag innan vi kommer ut ur lägenheten. I dag står shopping och stranden på schemat. Tiden här går så fort! På måndag åker vi ju hem. Men jag tror att vi kommer hinna med allt vi vill se, som tur är.

Catwalk

Här kommer några bilder från igår! Riktigt kul dag med härligt väder. Nu håller vi på att fixa oss innan vi ska ut på stan. Kommer bli skoj!

21a Juni 2013

Glad midsommar!

Istället för kransar, sill och midsommarstänger har vi firat med att ligga på stranden hela dagen. Vi var alla trötta sen igår. Planen var ju att vi skulle dra till någon mysig bar, men istället hamnade vi på Catwalk, en cool nattklubb alldeles intill stranden. Så vi ska försöka genomföra gårdagskvällens plan i kväll.

Tyvärr går det inte att ladda upp några bilder just nu, så jag får försöka Senare!

Beach

Vi har hängt på stranden hela eftermiddagen. Vädret har varit toppen! Det är så varmt och skönt här. Allt är så underbart, jag vill aldrig åka hem igen. Vi har så jäkla skoj. Ikväll får vi se vad som sker. Kanske stannar vi inne, eller så drar vi ut. Vi är dock trötta efter igår. Vi får se helt enkelt!

Bilder från stranden!

18e juni 2013 - I Barcelona!

Vi är i Barcelona och vi lever! Jag har så mycket att berätta, men jag väntar med att berätta allt tills jag kommer hem. Resan har gått bra, men den var lite krånglig. Lång bilresa till Norge, väntetid på Rygge flygplats, seg flygresa och massa tåg och tinnelbana. Men men, VI ÄR FRAMME, och det är det som räknas!!

Bilder verkar inte internatet tillåta...

17e Juni 2013 - Barcelona, here we come!!

Dagen med stort D är här. I dag reser jag och två vänner iväg till Barcelona, och där stannar vi en hel vecka. Det ser ut som om staden tänker bjuda på finväder, och det gillas! Shopping, sol och bad, lite fest, sevärdheter och massa annat ska hinnas med. Åh, så skoj!! Och jag som älskar flygplatser är jättepepp på att få komma till en. Haha.

Jag kommer ha tillgång till internet, så jag ska försöka mobilblogga då och då (om jag hinner). Jag lämnar datorn hemma, då den bara tar extra plats. Men jag ska fota i mängder och bjuda er på massa härliga bilder när vi kommer hem!

I morgon far vi

Jag känner att resfebern börjar komma nu. Men det är ju trots allt första gången som jag på riktigt åker utomlands utan familjen. Visst var jag själv i Barcelona när vi åkte på spanskaresa, men då var vi en hel klass med några lärare. Nu är det bara jag och två vänner. Men det ska nog gå finfint! Hur som helst ska det bli jättekul! Barcelona är en av mina favoritplatser, dvs av dem jag besök.

Nu ska jag försöka sova lite innan vi åker iväg mot Norge runt nio-tiden i morgon!

Här kommer fler bilder från i fredags!

16e Juni 2013 - Packa!

I dag är det full fart som gäller, men det tycker jag det varit ett tag nu! Det sista ska packas, lite grejer ska inhandlas och det ska plockas och fixas. Jag är livrädd för att glömma något, så jag har skrivit en del listor, så att jag inte ska glömma något. Plus att jag säkert kommer komma på fler saker under tiden jag bockar av min to-do lista. Nu måste jag sätta fart!!

Bilder från i fredags när glada flickor och pojkar tog studenten!

Korall

Tänkte visa er min skolavslutnings-outfit. En korallfärgad klänning med brett skärp i midjan. Färgen på klänningen blir inte rättvis på bilderna, iverkligheten är den betydligt skrikigare. Men jag gillar den skarpt och den ska ner i väskan nu. Kan inte fatta att vi drar snart! Åhh..!

15e juni 2013 - Bra start på sommaren

Jag låg och drog mig lite extra i sängen i morse, för jag var ganska så trött efter gårdagens bravader. Hela min kropp värker. Haha. Speciellt fötterna, då jag gick i mini-klackisar hela kvällen. Men det var en kul kväll med vännerna! Träffade massa roliga människor, strosade runt på byn och avslutade det hela i en liten friggebod, innan vi sedan drog hemåt. Nu ska jag försöka ta tag i några saker som måste ordnas. Resväskan ska packas färdigt och rummet behöver en ordentlig städning!

Några mobilbilder från igår kväll! Glada och fina vänner ♥

14e juni 2013 - Fira in lovet

Nu har jag äntligen inlett mitt allra sista riktiga sommarlov. Tvåan är över. Denna dag har varit suverän, om man bortser från regnet som öste ner då och då. Sagt hej då till klassen, fått höra på tal och sett väldigt glada studenter. Det kändes ganska vemodigt när jag verkligen, för första gången på riktigt, förstod att det är vi som springer runt och tjoar nästa år. För om nästan exakt ett år tar vi studenten. .

Nåväl. Solen har lyckats ta sig fram lagom till att jag ska ge mig iväg för att möta upp mina vänner. Ikväll ska vi fira in lovet med en rolig utgång!

Cherry In The Air

Varje gång jag sett den i en affär jag luktat på den. himla god. Körsbärsblommor doftar den tydligen. Jag skulle beskriva doften som: söt, frisk, somrig, inte för tung, fräsch, blommig, fruktig och såklart - körsbär. Så så kommer alltså jag dofta i sommar, men jag älskar att variera mellan mina olika parfymer. Men den kommer få åka med till Barcelona! Dofter samlar på sin minnen. Kommer jag känna den doften längre fram, om jag förknippat den med Barcelona, så kommer jag komma ihåg allt som skedde där. Dofter är så häftiga på et viset!

13e Juni 2013 - Karlstad igår

I går spenderade jag dagen i Karlstad. Vi insåg att vi var tvungna att shoppa lite resväskor, eftersom det blir en del resande i sommar. Åh, vad skoj det ska bli! Jag fick även med mig hem lite annat smått och gott. Bland annat ett par shorts (!) och denna fina blus som ni ser här nere. Kommer bli super i sommar.

11e Juni 2013

ÄNTLIGEN KAN JAG PUSTA UT. Denna dag har varit hektisk. Jag steg upp vid nio, läste på det sista inför provet, gjorde ett religions-prov och blev även klar med kursen (avslutade kursen med flaggan i topp ), var på körlektion och sedan iväg till Sunne för att se när treorna och fyrorna gick på bal. De var så fina allihop! Tänk, om ett år är det min tur. Så himla kul!

Skydd till iPhonen

I dag återförenades äntligen jag och min kära iPhone . Tre långa veckor var vi ifrån varandra. Det var tur att den kom idag, för den jag haft under tiden slutade funka. Men jag har lärt mig ett och annat efter att ha krossat glaset - jag måste försöka använda skal/skydd till telefonen. Så det har jag minsann införskaffat mig! Jag är inget fan av skal egentligen, men ibland måste man tänka på att det kan rädda iPhonen i vissa lägen!

10e Juni 2013 - Liljekonvalj

I dag gjordes den sista riktiga skoldagen i tvåan. Och de kommande dagarna är otroligt slappa. Ett sista prov och en sista inlämningsuppgift, sen är det sommarlov!! Jag har jämt kommit hem från en tripp till Torsby. Handlat lite inför resan (det känns som man alltid kommer på nya saker som ska med) och utfört några andra ärenden, tex hämtat min mobil. Nu ska det pluggas, och ordet plugga ska jag försöka undvika ända fram till augusti!

Plockade några fina blommor till min kära mamma i dag. Åh, de luktar så gott!

Detta läsår

Är det bara jag, eller har detta läsår svischat förbi? Det känns som om det vore igår jag hips vips gick från att vara naturare till att bli samhällare. Tänk så mycket som sker på ett år! Jag tänkte inte igenom mitt val särskilt noga, men jag är nöjd över det. Visst har det i vissa stunder varit jobbigt att läsa samma ämnen som klasskompisarna + läsa två kurser vid sidan om. Den ena kursen startades hellre inte upp förrän i mitten av vårterminen, något som jag tycker är dåligt av både skola och lärare. Det gör att jag kommer vara tvungen att läsa klart hela naturkunskapskursen på egen hand i sommar. Det kommer bli kämpigt, men ärligt talat har jag gillat att läsa själv läsa in kurser. Det har funkat finfint för mig. Religion har till och med varit riktigt roligt att läsa, och jag har gjort bra resultat ifrån mig. Snart är den kursen färdig, vilket är skönt. Men ja, det ska bli härligt med lite lov i alla fall!

Att pierca tungan

För er som undrar tänkte jag berätta lite om min tungpiercing. Om det gjorde ont, vart jag tog den, hur den läkt, osv.

Jag tog hålet för en och en halv vecka sedan i Arvika. Personalen var trevlig och det hela gick snabbt och enkelt. De flesta säger att det gör minst ont att pierca tungan, men jag kan inte hålla med. Enligt mig gjorde det SKITONT. Tungan svällde upp som en falukorv, haha. De första dagarna var hemska. Jag kunde inte svälja, äta eller hosta. Allt som man vanligtvis kan göra med munnen kunde jag inte längre göra. Precis allt gjorde ont. Jag visste inte vart jag skulle göra av tungan, eller vart jag skulle lägga mycket inuti munnen.

Jag talade även som en bebis. De flesta hade riktigt svårt att förstå vad jag sa i början. Men på tredje dagen började allt vända. Smärtan i tungan, som fått mig att vilja slita ut piercingen och bara skita i den, försvann och jag lärde mig att svälja, nysa, äta och hosta. Efter en vecka kunde jag även tala någorlunda normalt.

Varje gång jag ätit eller druckit något så sköljer jag med vatten. Och varje morgon och kväll sköljer jag med ett bakteriedödade munskölj som inte innehåller alkohol. Alkohol försämrar ju läkningsprocessen. Min läkning har gått ganska bra. Visst är jag svullen än, men det har börjat lägga sig mer och mer.

Varma drycker och koffein bör undvikas, men jag har druckit varmt kaffe varje dag, och för mig har det inte varit något problem. Men som sagt, det bör undvikas! Det enda som verkligen fått min tunga att svälla ordentligt är: stark mat och när jag lekt med smycket, eller tagit i smycket med orena händer. Så undvik kryddstark och slat mat så gott det går, och ta aldrig i piersingen med orena händer. Och lek så lite med smycket som möjligt, även om det är lätt hänt att göra det. Leker man kan tänderna gå sönder. Man bör även avstå alkohol den första tiden.

När svullnaden gått ner och piercingen börjat läka är det viktigt att byta till mindre stav! Vad jag har förstått bör man byta 2-3 veckor efter man piercat sig. Jag bytte som sagt efter två och en halv vecka. Jag gick till Catattoo här i Torsby, och personalen var villig att hjälpa till att byta smycke. De var jättetrevliga där och studion var fräsch. De var även ordentliga med hygienen. Jag köpte en 13 mm lång stav inne på La Rose, eftersom Catattoo inte fått in några smycken än, då de just öppnat, sedan sprang jag tillbaks till salongen och bytte smycke gratis. Så de hade minst sagt bra service!

Efter att ha bytt smycke blev allt ännu lättare! Jag talar nästan som förut och det är inget som är i vägen längre. Så vill ni pierca tungan, gör det! Det är inte så farligt som man kan tro att det är. Det viktigaste är att man går till en professionell piercare och sköter om piercingen väl!

Ännu mera resor!!

Jag är ett kontroll-freak och måste alltid ha allt planerat. Så även om det är mer än en vecka tills vi reser till Barcelona har jag redan börjat packa lite smått. Jag måste vara säker på att ingenting glöms. Det ska bli underbart att dra söder ut! Barcelona  verkar även bjuda på massvis med sol och värme! Toppen. Jag vill faktiskt få lite färg i sommar! Men det kommer jag nog få, för familjen bokade ikväll en utlandsresa. I juli drar vi till Alicante, kul! Det var länge sedan jag var där nu!

9e Juni 2013

Denna helg fick bloggen hamna lite vid sidan om, då jag haft annat för mig. I fredags hade jag en grymt kul kväll med vännerna! Det var ett tag sedan jag hade en sådan rolig kväll, så det var minst sagt behövligt. Vi lagade mat, spelade spel och skrattade. På lördagen vad jag hur sliten som helst. Jag rörde mig kanppt ur soffan, så jag kollade verkligen på prinsess-bröllopet heeela dagen lång. Men det var fint och ganska underhållande att titta på.

Två bilder från i fredags!

7e Juni 2013

Full rulle ända sedan jag steg upp i morse. Jag och mamma stack iväg till Torsby runt tolv och uträttade en hel del ärenden. Jag fick min piercing bytt (ska skriva ett inlägg om hur allt gått osv senare), inhandlade smink, gick och hörde vart min mobil tagit vägen - den kommer på måndag!! - och fixat saker inför ikväll. Nu ska jag försöka göra mig i ordning lite. Ikväll ska jag och vännerna träffas för att ha kul!

6e Juni 2013 - Nationaldag och plugg

Svergies Nationaldag, firar ni? Jag förstå nog inte riktigt innebörden med den här dagen. Vi kommer nog aldrig fira den på riktigt, som norksar gör med sin nationaldag. Men, men. Jag sitter och pluggar för fulla muggar. Jag vill bara få undan allt så fort som möjligt nu, känner jag. Så ett prov på tisdag och en inlämningsuppgift ska göras, sen är jag fri. I alla fall en stund. Jag läser ju in några kurser i och med att jag bytte linje, så jag kommer faktiskt vara tvungen att läsa under lovet. Men första lov-veckan ska jag njuta av sol i Spaninen!

4e Juni 2013 - Projektarbete

I dag har jag äntligen satt igång början på mitt projektarbete. Jag vet vad jag vill göra och jag har en idé. Nu är det bara att hoppas att rektorn godkänner arbetet. Jag har tänkt skriva en bok, då jag älskar svenska i skolan, plus att det är mitt bästa ämne. Sen så gillar jag även att skriva och komma på massa olika historier. Det ska bli så himla kul - bara det går igenom som sagt. Annars kommer jag nog göra det i falla fall, vid sidan om.

Två somriga pics från igår kväll!

3e juni 2013 - Filmtips: The Vow

Jag försökte verkligen slå mig ner och plugga förut... men det gick bara inte. Det är som om någon slagit en mur runt min hjärna, jag kan inte ta in ny information just nu. I morgon hoppas jag på en bättre pluggdag! I kväll har vi fortsatt med vårat "minst en film varje dag". denna kväll fick det bli "The Vow", eller "älska mig igen", som är den svenska titeln. Om ni älskar filmer baserade Nicholas Sparks böcker så kommer denna film falla er i smaken. Det är massa kärlek, drama och även lite tårar. Superfin film!

Bilder från Google.

Last Goodbye

Värmen gör en trött, men allt ljus (det blir ju knappt mörkt om nätterna längre) får en att vilja vara uppe. I morgon drar sista skolveckan igång, och den är oerhört kort. Känner ni inte sommarkänslorna?! Jag går runt och ler hela tiden för att allt är så härligt. Jag har suttit och kikat på "Ke$ha My Crazy Beautiful Life", snacka om cool kvinna! Jag gillar hennes musik, men måste helt ha missat hennes låt "Last Goodbye". Riktigt bra låt, den kommer spelas för fulla muggar i sommar.

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan avsluta dagen med "Geordie Shore". Jepp, om "Jersey Shore" är slut så får man se på ett annat "Shore"!

De sista mobilbilderna från Stockholm. Jag lovar att komma med nya bilder i morgon!

2a Juni 2013 - Hej sommaren

Igår såg vi på film, "Georgia Rule", riktigt bra drama-film, och städade altanen. Så i dag har vi njutit av det fantastiska vädret ute på den nystädade altanen. Det är galet varmt när är solen, och jag bara älskar det. Vi passade även på att spela lite kubb, men vi gav upp rätt fort. Det är roligare att vara fler och spela det.

1a Juni 2013 - Hemmakväll

Jag har velat lite fram och tillbaka angående om jag ska dra ut ikväll eller inte, men jag har bestämt mig för att stanna hemma och ha filmmys med min syster istället. Min tunga har nämligen svällt upp lite igen, och jag vågar inte riskera att det ska bli problem med den i Barcelona, då den staden sägs ha en fantastiskt natt- och uteliv. Jag vill ju kunna dra ut och festa med vännerna någon kväll när jag är där nere, och inte bara hänga på stranden, shoppa och se på sevärdheter.