Att pierca tungan

För er som undrar tänkte jag berätta lite om min tungpiercing. Om det gjorde ont, vart jag tog den, hur den läkt, osv. 
 
Jag tog hålet för en och en halv vecka sedan i Arvika. Personalen var trevlig och det hela gick snabbt och enkelt. De flesta säger att det gör minst ont att pierca tungan, men jag kan inte hålla med. Enligt mig gjorde det SKITONT. Tungan svällde upp som en falukorv, haha. De första dagarna var hemska. Jag kunde inte svälja, äta eller hosta. Allt som man vanligtvis kan göra med munnen kunde jag inte längre göra. Precis allt gjorde ont. Jag visste inte vart jag skulle göra av tungan, eller vart jag skulle lägga mycket inuti munnen.
 
Jag talade även som en bebis. De flesta hade riktigt svårt att förstå vad jag sa i början. Men på tredje dagen började allt vända. Smärtan i tungan, som fått mig att vilja slita ut piercingen och bara skita i den, försvann och jag lärde mig att svälja, nysa, äta och hosta. Efter en vecka kunde jag även tala någorlunda normalt. 
 
Varje gång jag ätit eller druckit något så sköljer jag med vatten. Och varje morgon och kväll sköljer jag med ett bakteriedödade munskölj som inte innehåller alkohol. Alkohol försämrar ju läkningsprocessen. Min läkning har gått ganska bra. Visst är jag svullen än, men det har börjat lägga sig mer och mer. 
 
Varma drycker och koffein bör undvikas, men jag har druckit varmt kaffe varje dag, och för mig har det inte varit något problem. Men som sagt, det bör undvikas! Det enda som verkligen fått min tunga att svälla ordentligt är: stark mat och när jag lekt med smycket, eller tagit i smycket med orena händer. Så undvik kryddstark och slat mat så gott det går, och ta aldrig i piersingen med orena händer. Och lek så lite med smycket som möjligt, även om det är lätt hänt att göra det. Leker man kan tänderna gå sönder. Man bör även avstå alkohol den första tiden. 
 
När svullnaden gått ner och piercingen börjat läka är det viktigt att byta till mindre stav! Vad jag har förstått bör man byta 2-3 veckor efter man piercat sig. Jag bytte som sagt efter två och en halv vecka. Jag gick till Catattoo här i Torsby, och personalen var villig att hjälpa till att byta smycke. De var jättetrevliga där och studion var fräsch. De var även ordentliga med hygienen. Jag köpte en 13 mm lång stav inne på La Rose, eftersom Catattoo inte fått in några smycken än, då de just öppnat, sedan sprang jag tillbaks till salongen och bytte smycke gratis. Så de hade minst sagt bra service! 
 
Efter att ha bytt smycke blev allt ännu lättare! Jag talar nästan som förut och det är inget som är i vägen längre. Så vill ni pierca tungan, gör det! Det är inte så farligt som man kan tro att det är. Det viktigaste är att man går till en professionell piercare och sköter om piercingen väl! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0