Jamtli och Östersund

 
På lördagen under vår resa åkte vi mot Östersund. De har ett museum där som jag diggar skarpt, Jamtli heter det. När Oscar frågade mig vad det var för slags museum, sa jag: "Ehh, jag vet inte riktigt, det handlar om historia iaf." För ärligt, jag gillar stämningen där, och har aldrig lagt större vikt i att läsa om allt. Men det handlar rätt och slätt om Jämtland/Härjedalens historia. Oscar var en aning skeptsik till det hela, men jag hade allt rätt när jag sa att det är bra där, för han blev glatt överraskad.
 
De har alltid en årlig utställning på övervåningen, denna gång var det festkläder från de olika årtiondena. Kul! Allt är så mysigt där. Man kan gå runt i tmmar och bara titta. Många av sakerna börjar att röra på sig ibland, vilket gör det hela ännu roligare. Dock är det inte alltid lätt att starta rörelsecensorerna, hehe. Man får ibland stå och hoppa runt som en tok inann något sker.
 
På utsidan hittar man under sommaren ett historieland som är minst lika kul.Jag slänger upp bilder därifrån lite senare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0