Söndagskrönikan: "Skulle du påstå att en tröja med lortfläckar på är ren? Antagligen inte. Då undrar jag hur SD, vars många politiker yttrat sig rasistiskt, inte kan vara ett rasistiskt parti."

 
Det har varit val. Vi har med egna ögon fått se hur ett främlingsfientligt parti fått allt fler anhängare. På bara fyra år, har detta partis väljare nästan fördubblats. Är det inte skrämmande? I det valdistrikt som jag har röstat, har Sverigedemokraterna fått mer än 20 % av rösterna. Var femte person där jag bor, kanske rent av min granne, är sverigedemokrat. Jag tycker det är hemskt. Rent utsagt bedrövligt. Hur har det kunnat bli så? För åtta år sedan hade vi inte ens ett främlingsfientligt parti i riksdagen, men nu är de Sveriges tredje största parti. 
 
SD säger själva att de inte är ett rasistiskt parti, men det tror jag vad jag vill om. Herr Åkesson kan stå där och påstå att de anser att alla har samma värde, men jag köper det ej. SD har säkerligen bra saker att komma med, precis som alla andra partier. Men jag anser att de bra sakerna i detta fall inte kan väga upp för de dåliga. Vi kan göra en metafor av detta, så att ni lättare förstår vad jag menar: Om jag har en pojkvän som misshandlar mig (denna pojkvän finns i verkligheten inte, detta är bara ett exempel), men som oftast är snäll, klok, ödmjuk, duktig och trevlig, så kommer jag ändå inte att ha honom kvar. För vissa saker är så hemska att allt som är bra, blir obetydligt i slutändan. Och precis så tycker jag att det är med SD. Det är något med det partiet som får mig att säga nej direkt, hur mycket fantastiska saker man än kan räkna upp om dem. 
 
Vi kan återgå till det jag nämnde förut, att jag anser att SD är ett rasistiskt parti. Utåt sett kanske de inte är det, men under ytan tycker jag ändå att det finns en annan verklighet. Låt mig säga såhär: Skulle du påstå att en tröja med lortfläckar på är ren? Antagligen inte. Då undrar jag hur SD, vars många politiker har yttrat sig rasistiskt, inte kan vara ett rasistiskt parti? Hänger du med hur jag tänker? Låt oss se på SD som ett hus. Kanske är huset otroligt vackert på utsidan, men vad gömmer sig egentligen där bakom väggarna? SD-politiker har flera gånger yttrat sig rasistiskt, det är ingen nyhet. Men de har även sagt och gjort andra hemskheter. Alla skandaler som har blommat upp om SD, har handlat om sådant som jag inte stöjder. En har gillat statusar om att en kvinna skall våldtas (källa HÄR) , en har kallat en kille för blatte (källa HÄR) och en annan har sprungit runt och hotat en människa med ett järnrör (källa HÄR). Vilka trevliga politiker det finns i Sverigedemokraterna, tycker ni inte det? Hur kan man ens gå och lägga sin röst på ett sådant parti? För mig är det ofattbart. Och jag tycker jämt och ständigt att SD är ute i blåsväder. Men ändå väljer svenska folket att rösta på dem.
 
SD fick 13 % av svenska folkets röster. 87 % av Sveriges befolkning sa nej till dem. För mig är de 87 % hjältar. De sa nej till rasismen och all annan skit SD kan förknippas med, och det gläder mig ändå. Nu är det fyra år tills nästa val. Under de fyra åren hoppas jag att de andra riksdagspartierna får SD:s väljare att gå över till deras sida, för detta måste få ett slut. Kanske måste de andra partierna börja lyfta invandringsfrågan mer, vilket kan vara en av orsakerna till varför människor valt att lägga sin röst på SD. Att låta SD höras starkast när det gäller invandringsfrågan, är absurt, då deras politiker uttrycker sig rasistiskt. Det är lika konstigt som det vore att låta en som avskyr laktris, få bestämma om det ska säljas laktris eller ej. Men jag hoppas framförallt att svenska folket får insikt i hur SD egentligen är, för de 87 % som har satt ner sin fot, skall bli fler. Betydligt fler. Och det är värt att kämpa för. Det förekommer rasism inom SD:s parti, vare sig de vill påstå det eller inte. Deras politiker har yttrat sig rasistiskt, och det räcker för mig. Precis som att du inte kan säga att en paj som innehåller köttfärs, är vegetarisk, kan du heller inte säga att SD är icke rasister, när deras yttrande säger annat. Det är dags för förändring, så är det bara.
 
En sida som jag tycker är värd att läsa, är: www.interasistmen.se. Där kommer sanningen fram, och det ska den göra.
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Håller inte riktigt med dig där, jag tror inte att alla av dom där 13% är nazizter som bara vill skicka hem varenda invandrare o hatar allt som inte är svenskt. Visst, säkert är någon av dom där 13% riktiga naziste. Jag känner flera som röstade på dom, och anledningen till det var nog mest för att dom var trötta. Trötta på hur samhället fungerar idag, och då menar jag inte bara med invandrare, utan skola,omsorgen och samhället överlag. Så jag tror många la sin röst på SD i ren protest. Jag röstade inte alls faktiskt, men min röst skulle inte ha varit på SD om jag gjort det. Men bara för att mina vänner och släktingar röstat på dom så ser jag inte dom som hemska människor för det. För visst jag förstår dom också. Att en gammal man som arbetat hela sitt liv knappt ska ha råd att mat på bordet i dagens sverige är FEL , vilken bakgrund,hudfärg man än har. Och jag vet att sånt händer, för jag har sett det, men egna ögon. Nu råkade ju den här gubben vara svensk då, men han kunde lika gärna varit från ett annat land, och det är lika hemskt då. Jag hatar inte invandrare, inte alls jag tycker det är roligt med andra kulturer. Men jag tror att invandringen måste bromsas lite, så sverige hinner ta hand om ALLA. På värmlandsporten har invandrarna 4 kvadrat var att leva på, 4KVADRAT. Vad är det för liv? Allt för många folk ser bara pengar i att ta hit invandrare o jag tror många tyvärr skiter i hur dom har det. Och vad är det för liv? Ska dom inte få ha det bra här i sverige? Bara en tanke, och jag är varken nazist sverigedeomkrat eller rasist. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article19437069.ab

2014-09-17 @ 23:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0