Jag skriver - Gymnasieval

Ett av de svåraste val om jag har stött på i livet är gymnasievalet. Man är ju så ung och man ska trots sin ålder veta vad man vill göra i framtiden. Vilken femtonåring vet egentligen det?
Man borde få pröva på lite olika yrken som intresserar en innan man bestämmer sig för linje.

Som tur är så gör det inte så himla mycket o man skulle känna att man valt fel, för man kan alltid börja läsa igen. För antagligen kommer många börja tänka liknande som "tusan, varför gick jag samhäll? jag vill ju bli läkare!" osv. Men det är ju det som är bra, man kan alltid läsa in och bli det man verkligen vill när man väl insett det.

Mina planer har sedan jag varit liten varit att bli en stor artist som turnerar land och rike runt. Men nu när jag blivit äldre så har jag börjat förstå att den drömmen är ganska så hopplös. För konkurrensen är ju enorm! Och hu i helsicke slår man igenom? Men omöjligt kan det ju knappast vara, för alla stjärnor har börjat på noll och jobbat sig uppåt.

Så mina tankar runt gymnasievalet var som ett enda trassel. Jag viste inte alls vad jag ville bli. En del av mig ville gå musiklinjen eftersom det är det som jag brinner för, en annan del av mig ville gå natur för att jag älskade matte och en tredje del av mig ville gå samhäll eftersom de flesta av mina vänner skulle gå det.

Jag funderade, tänkte som bara den och försökte förstå vad jag ville. Till sist valde jag natur. Jag tänkte inte alls mycket när jag väl tryckte in natur som första val och skickade in ansökan. Hjärnan slutade fungera och jag lät fingrarna göra jobbet på tangentbordet. Och vips så hade jag sökt in till natur, och jag kom in där. Och jag hamnade där.

Jag hade läst och hört många som sa att man under gymnasiet borde välja något som man tyckte var kul. Jag förstod att natur skulle bli tufft, men jag gillade ju ämnen som matte, kemi och fysik, så jag trodde att det skulle bli kul.
Fast innerst inne visste jag att jag heller ville flytta till Karlstad och gå musiklinjen.

En del tyckte jag gjorde helt rätt som valde en linje som ger mig alla möjligheter till att utbilda mig till precis vad jag vill, medans andra tyckte att jag var korkad som inte gick musik, eftersom det var det jag ville och brann för.

Ja, gymnasievalet är inte lätt och jag förstår om det för många väger mellan vad man bör göra och vill göra. Som att: "jag bör gå samhäll, ekonomi, natur (eller något annan högskoleförberedande program), men jag vill gå "barn och fritid, musik, dans(eller något annat som inte ger en lika bred utbildning inför högskola)".

Jag hamnade ju precis i den sitsen med att välja mellan de två sakerna. Jag visste inte vad jag ville. Jag tänkte hela tiden att natur kommer göra att jag får ett bra jobb i framtiden och musik kommer göra så att jag får en kul gymnasietid. Tyvärr valde jag det första, även om det var "det bästa" valet.

Idag så ångrar jag mitt val och önskar att jag hade följt min dröm. Att jag hade skitit totalt i konsekvenserna, för jag hade ju alltid haft möjligheten att läsa in senare om jag så skulle vilja!
Ni som följer min blogg vet ju att jag funderar på att byta program. Men tyvärr så finns de program som jag vill går ganska så långt bort. Men jag fann faktiskt ett i Örebro som var ganska så lockande.
Jag vet alltså inte ens än idag vad jag verkligen vill. Man inser hur ung och dum man verkligen är.  Man har ingen aning om vad man vill göra med sitt liv.
Och om jag nu skulle gå kvar i Torsby på natur så vet jag ju ändå inte vad jag vill läsa vidare till efter studenten. Mäklare, psykolog och polis (för att till sist bli kriminaltekniker) är de yrken som jag funderar på i alla fall.

Mitt råd till er som går i nian, eller som ska välja linje om några år, eller ni som redan valt och börjar undra om ni verkligen valt rätt eller inte är: Följ er dröm och strunta i resten! Allt löser sig ändå till sist. Jag tror det viktigaste är att man har kul under sin gymnasietid och gör något man gillar. För har man roligt så blir man lycklig. Och man kan ALLTID läsa in något som man missat på grund ut av att man valt fel linje osv. Möjligheterna tar aldrig slut. Jag tycker man ska leva livet och ha kul och inte bry sig så mycket om morgondagen. Livet är för kort för att behöva gå och grubbla över framtiden och vara olycklig.

Men det är inte lätt att välja, det bara är så. Jag var bruden son älskade matte och som drömde om en musikkarriär. Nu är jag tjejen som inte alls gillar matte och som fortfarande drömmer om en musikkarriär. Samtidigt är jag extremt skoltrött.
Om jag hade valt något roligare så kanske hade jag tyckt skolan varit lättare. Jag vet ju inte. Men kanske.

Så tänk igenom valet noga, men glöm för allt i världen inte bort att inte gå en linje som endast känns rätt för att det är en linje som man bör gå, bara för att det till exempel ger större möjligheter senare i livet när man ska läsa vidare. Gå något som känns lockande för stunden istället. Och skiter sig det så finns det alltid andra utvägar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0