Min Barcelona-resa:



Nu ska jag berätta om allt vi gjort i Barcelona och vad som hänt. Det har hunnits med så himla mycket och det har varit så sjukt alltihop. Men nu ska jag berätta lite gran!

Måndag: Jag gick upp runt två och gjorde i ordning allt. Vid fem så drog bussen ifrån Torsby till Oslo flygplats. Kvart i tio så lyfte planet ifrån ett ganska kallt Norge till varma Spanien. Vädret var otroligt. Sol hela veckan faktiskt.
Vi fick gå med vårat pick och pack från Plaza Catalunya till stället vi skulle bo. När vi öppnade dörren till vårat rum som vi skulle spendera fyra nätter och fem dagar ut så skrek vi tjejer rätt ut, så hemskt var det. Utan att ljuga kan jag säga att det såg ut som ett hor-hus (ursäkta för det, men det är sant). Vi ville alla hem. Fast trötta och hungriga drog vi ut för att bekanta oss med Barcelona. Vi satte oss på en pizzeria och fick i oss mat, sen stack vi vidare.
Staden är ju helt underbar. Så vacker! När vi var ute så ville vi vara kvar, men inne på rummet så slet hemlängtan inom oss.
Men vi sov den natten inne i vårat orange-färgade rum.

Tisdag: Vi gick upp ganska tidigt för att äta frukost runt åtta. Vid nio satte vi oss på turistbussen som körde oss till La Sagrada De Familia, en jättestor kyrka som är hur fin som helst! Den är ännu inte färdigbyggd, men när den är klar så ska arton torn finnas därinne.
Sedan efter kyrk-besöket så åkte vi till en park - och då var det minsann extremt varmt! Jag brände mig på både axlar och armar.
Sen så åkte vi till Camo Nou, den stora fotbollsarenan som finns i Barcelona. Känslan att stå och se ut över planen var mäktig för även den minst fotbollsintresserade personen. Det var så himla stort. En av de häftigaste saker jag varit med om.
När vi varit i arenan ett tag så åkte vi hem. Åt på en restaurang och sprang runt in the city.

Onsdag: Det blev ännu en tidig morgon. Vi åkte med tursitbuss till en slags by, eller vad man ska säga, för att se på massa fina bygdnader. Men vi hann inte se så mycket, för vi åt en lång lunch istället.
Sen for vi till den Olymbiska Parken, där sommar-OS var 1992. Det blev ett snabbt besök, för vi var tvugna att hinna med en linbana uppifrån Monjuic (berget i Barcelona) ner till hamnen. Resan med linbanan gick finfint. Högt var det med bra utsikt. När vi kom ner till hamnen så letade vi reda på stranden. Vi solade och mådde super. Jag brände mig rätt rejält då.

Torsdag: Det var nog både den bästa och sämsta dagen under resan. Jag hade jätteont efter att jag bränt mig och jag ville bara hem. Eller rättare sagt, alla ville hem. Vi var riktigt trötta på Spanien. Vi ville bara hem till mamma.
Men vi började dagen med lite sovmorgon. Sedan äcklig söt-frukost. Vid tio gick vi bort mot hamnen för att gå på ett akvarium. Det var inte så kul som jag trott, men lite roligt var det allt. Efter alla fiskar så gick vi runt för att leta reda på ett shoppingcenter som inte fanns där... Så istället satte vi oss och åt glass. Några av oss fortsatte att leta efter shopping centret medans jag och två andra ocks gjorde det, men på annat ställe. Vi fann på vägen en affär som vi tyckte såg nice ut, så vi gick in. Men där hände det som vi trodde vi skulle slippa på resan, en av dom två jag var med fick sin mobil stulen. Det var riktigt hemskt. Men det var tyvärr bara att inse att mobilen var borta. Vi blev ju inte så glada efter det, så vi gick till vårat rum istället.
På kvällen gick hela spanskagruppen ut och åt buffé. Efter maten så blev det shopping - för vi fick 50 euro var till. Jag och en annan tjej i gruppen shoppade en hel del och vi insåg att vi hade samma smak. De andra som var med oss tröttnade på oss, så vi fick gå i affärer själva.
När vi sedan skulle hem så tappade vi bort oss, men fann till sist till La Rambla. Vi stannade till på bägen vid en bar för att få något att dricka. Sen gick vi hem. På kvällen var det riktigt trevligt! Vi umgicks, pratade och skrattade. Fast det tjafsades också en hel del. Men jag hade det väldigt kul och somnade vid två på natten.

Fredag: Efter en sen natt så var det inte särskilt roligt att gå upp vid fem. Runt sex så gick vi till Plaza Catalunya för att åka med buss till flyplatsen. Planet blev lite försenat, en halvtimme drygt. Vid två landade vi i Oslo. Klockan fem var jag hemma i Torsby. Så himla gött! (som vi säger i Värmland). Se familjen igen.

Resan var bra. Det var kul och jag har fått nya vänner. Jag var rädd för att åka först, för jag visste inte vem jag skulle vara med, men det löste sig. Jag umgicks med alla. Vi har haft djupa samtal under resan, en del har bråkat och vi har gråtit. Men trots det så har vi skrattat så mycket mer. Resan har gett många fina minnen. Men som sagt, det har bråkats och folk har kommit emellan. Men visst var det kul Spanskagruppen? Jag ler bara jag tänker på allt. Tack för en härlig vecka i Spanien! Det var super.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0