My Christmas

 
Vår galet goda julmat.
 
 
Linnea med en julklapp.
 
 
Finfina julgranen. // Jag julafton 2014.
 
 
Dukningen.
 
Detta med jultraditioner är allt kul, då alla firar på sitt egna vis. Jag tänkte berätta för er hur vi vanligtvis brukar göra!
 
Oftast har vi slaviskt följt julkalender ända sedan 1:a december. Det hör till, och det är vanligtvis mysigt - om det är en bra kalender, det vil säga. På julaftons morgon dukar vi upp frukost i teverummet. Skinksmörgåsar med julmust, det är just det som det ska vara. Vi avnjuter denna goda, och mycket trevliga, frukost framför sista delen av julkalendern. Detta är alltid lika mysigt! I år blev det dock ingen kalender, då vi missat nästan alla avsnitt.Därefter gör vi oss julfina. Förr i tiden skulle jag alltid ha en sprillans ny outfit på julafton, det har jag sällan nu för tiden. Jag tar det jag tycker ser bra ut och använder det. I år fick det bli svarta byxor, svart linne, mönstrad kofta och pampigt halsband. När i gjort oss i ordning, tar vi bilen bort till mormor. Då brukar klockan vara runt 11. Vi hjälper till att laga mat och duka.
 
Mellan ett och två brukar julmiddagen stå framdukad. Många skiljsmässo-/separationsbarn tvingas iväg på oändligt många julfiranden och julbord, då de ena dagen firar med mamma och andra dagen firar med pappa. Detta slipper jag, vilket är skönt. Pappa och farmor kommer fortfarande och firar med oss, trots att mamma och pappa gick isär för fyra år sedan. De är fortfarande vänner och de har trots allt barn ihop. Pappa är även enda barnet på sin sida, och hans sambo firar jul med sin familj. Många kan nog tycka att detta är konstigt, men för oss funkar det finfint.
 
Efter maten umgås vi, samt hjälper till att städa undan. Klockan tickar sig ofta sakta framåt, men till sist blir det faktiskt dags för Kalle Anka. I ärlighetens namn så är jag rätt trött på det, men som sagt, det är tradition! Dock brukar jag mest slökolla, och i år busade jag mest med lillkusinen. Efter Kalle Anka brukar det bli ris á la malta. Därefter står det inte på förrän tomten dyker upp. Hade kusinerna inte varit där i år, hade nog tomten skippat att besöka oss.
 
När alla paket är öppnade så är det dags för nästa slags ätbara ting - kakor och kaffe. Vid det laget börjar det kännas som om man aldrig kommer behöva äta igen, haha. Sedan umgås man ännu mer med familjen och leker - eller kanske snarare gädjs - över sina klappar. Jag ger hellre bort julklappar än att få. Jag var otroligt nöjd över det jag gav min syster i år, och hon blev verkligen glad, vilket värmde.
När kvällen kommer, brukar vi dra oss hemåt. Nöjda och glada med julaftonen. I år stannade vi oss mormor riktigt länge, då vi spelade sällskapsspel. Jag är inget fan av spel, men vissa spel är okej. Väl hemma ser vi på teve, umgås ännu mer (ja, jisses, vad man umgås) och äter choklad ur paradisaskarna man fått (ja, äter hela dagen gör man ju också). Till sist hamnar man i sängen och sussar gott.
 
Något jag ser fram emot, är att skapa nya traditioner när jag bildar egen familj. Jag skulle uppskatta att äta julmiddagen senare och att tomten kommer på kvällen. Sedan gillar jag ändå idén med sällskapsspel på kvällen, men då ska det nog vara frågespel. Det är mer min grej, kortspel känns sådär.
 
Hur firar i jul?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0