5 - Ett viktigt ämne

 Igår så fastnade jag framför datorn tills klockan två. Jag satt och läste bloggar då. Jag läste bloggar där tjejer(även några killar) skrev om hur de svälte sig själv, trändade hårt och till och till och med spydde upp det de ätit. Det är ju jukt. Vart är vi på väg egentligen? Vart går gränsen?
  Tidningar och teve påverkar oss verkligen. Bilder på smala, vätränade kändisar får oss att nästan göra vad som helst att se ut som dom. Det går så långt så att en del till och med dör. För det är en farlig lek man ger sig in i.  Något som jag tycker är konstigt att en del inte förstår att man kan vara hur stor som helst och vara jättevacker! Skönhet sitter inte i hur stor eller liten man är, det pelar ju ingen roll! Man kan vara kort, lång, bred, smal, ja i stort ett hur som helst - alla är vi ändå vackra på vårt vis.
  Det är ju framförallt tjejer om drabbas av sjukdomar som t.ex. anorexia och bulimi. Varför är det så?
  Har ni tänkt på vad mycket enerigi och tid en del slösar på att få den perfekta kroppen? En del tränar flera timmar om dagen, stoppar i sig minimalt med mat och sedan kräks upp den. Det är en ond cirkel som det är ganska så svår att ta sig ur. Det måste ju vara ganska så svårt att ha ett normalt liv. Man kan ju inte få känna känslan av att verkligen leva. 
  Tänk om alla människor kunde sluta bry sig om hur de ser ut, tänk hur mycket mer vi skulle våga göra då! Vi skulle verkligen leva livet till fullo då, tror jag. 
  Jag kan ju säga så här: Jag får ångest över att visa mig i bikini, men det är ju ingen big deal. Det finns värre saker. Mycket värre saker.
  Jag blir ledsen när jag ser tjejer och killar som gör så hemska saker mot sig själva, som låter sig gå in i den onda cirkeln som bara går runt och runt. Det är så hemskt! 
  Det var speciellt en blogg som jag läste igår, som fick det att göra ont i mitt hjärta. Det var en bild på en tjej där man såg revben, ben och nyckelben hur tydligt som helst, det såg verkligen sjukt ut, och under skriver hon att hon strävar efter att se ut sådär.
  Alla är vackra som de är. Stor som liten helt enkelt. Så sluta med att banta, det kan döda en. Visst kan man försöka tappa vikt, för hälsans skull, men låt det ta tid! Det ska inte gå fort om man gör rätt.
  Jag har varit nära att falla in i den farliga cirkeln, men jag kämpade mig ut ur den väldigt fort, för man mår inte bra där. Så mitt råd är: Bry er inte så mycket, för det finns viktigare saker! 
  Och ser man någon som håller på att falla ner i skiten, hjälp den. Ge en hjälpande hand och stötta, för det behövs. 
Var rädda om er och kom ihåg: Vi är alla vackra, precis som vi är.


Kommentarer
Postat av: Syyyster

Har du äntligeeeen förstått det? :p

2010-12-13 @ 17:23:05
URL: http://nnnneas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0